Skip to main content

Holdbeskrivelser

IMG_2764

Holdbeskrivelser

Hos Aktivt Velvære tilbyder vi mange forskellige former for holdtræning, vi sørger for løbende at forny og tilpasse vores hold efter vores gæsters ønsker og forespørgsler.

Herunder kan du se udvalget af hold, som foregår i vores forskellige lokaler.
Du kan læse om vores hold ved at klikke på +
Hvis du ønsker et overordnet indblik i hvornår de forskellige hold kører klik her

Holdsalen

Body Balance:

Holdet henvender sig til ALLE! Vi træner vores balance, core og styrke.
Alt sammen meget vigtigt for at gå en stærk fremtid i møde og minimere skades-risikoen.

Body Flow (Les Mills):

Hvis du er til yoga og pilates!
Timen kombinerer øvelser fra Yoga, Pilates og Tai Chi.
Vi træner balancen og laver coretræning.
Holdet medvirker til at øge kropsbevidstheden, styrker krop og sind, reducerer stress og løsner op for spændinger.
Alle kan deltage på dette hold. Timen er et konceptprogram og ændres ca. hver 3. måned.

Body Pump (Les Mills):

Hård og effektiv styrketræning med vægtstang, hvor hele kroppen trænes og hvor, der er fokus på intensitet. Det forventes, at du har kendskab til basale øvelser og teknik fra fx M.B.L/Overkrop eller styrketræning. Træningen er perfekt for både kvinder og mænd, som gerne vil træne hele kroppen igennem på EN time. Effektiviteten betyder, at du hurtigt mærker og ser resultaterne. Styrke og udholdenhed øges, musklerne tones og skelettet styrkes. Timen er et konceptprogram og ændres ca, hver 3. måned.

Bodytoning:

Henvender til alle i alle aldre, vi træner alle
muskler, med elastikker vægte og bolde, fokus på god
holdnig og opstramning, slutter med en god udstrækning.

Booty Attack:

Alle kan deltage!!
Her er der særligt fokus på træning af ben og balder. Vi laver en god blanding af øvelser som simple squat, øvelser med elastik, bold og med vægte.
Til sidst udstræk / massagebold til ballerne.

Circuit:

-For alle
Cirkeltræning giver kroppen en fysisk belastning, som både tilgodeser styrke, kondition, bevægelighed, balance, koordination og forbrænding.
En intensiv time med enkle øvelser for alle, som gerne vil i god form og styrke deres store muskelgrupper. Der kan bruges forskellige redskaber i timen som vægte, bolde m.m.

CXWORX (Les Mills):

Er du vild med kort og intensiv træning, der forbedrer din form samtidig med, at den styrker og toner din krop? Så er CXWORX lige noget for dig!
CXWORX fokuserer på coremuskulaturen samt de muskler, der forbinder over- og underkrop. 30 min. træning består af øvelser, der styrker ryg, mave og baller, der gør kroppen stærkere og mindre modtagelig for skader. Kort sagt udfordrer CXWORX deltagernes styrke og øger deres funktionelle styrke i mave- og rygmuskulaturen.  Timen er et konceptprogram og ændres ca, hver 3. måned.

Fredagstæsk:

-For alle
Masser af styrke, kondition, bevægelighed, balance, koordination og forbrænding.
En intensiv time med enkle øvelser for alle, som gerne vil i god form og styrke deres store muskelgrupper.
Der kan bruges forskellige redskaber i timen som vægte, bolde m.m. Timen minder lidt om en Circuit time

MBL/Overkrop SOFT:

Opstrammende øvelser for hele kroppen, hvor der benyttes redskaber som bodybarer, håndvægte og tubes. Fokus er på den enkelte deltager samt på mere stabilitet og balance således, at den enkelte deltager bliver stærkere. Et godt supplement til konditionstræning, som er med til at styrke krop og holdning. Teknikken gennemgås i alle øvelserne – en god time for både begyndere og øvede.

Pilates:

Holdet er perfekt til dig der gerne vil forbedre din kropsholdning, blive mere smidig og få en bedre stabilitet. Vores dygtige instruktører som er uddannede fysioterapeuter, guider dig igennem timen, der består af en række alsidige dynamiske øvelser, der laves med kontrollerede og flydende bevægelser. Der er fokus på åndedrættet, der bruges til at aktivere mavemusklerne i øvelserne.

Kombination af styrketræning og smidighedsøvelser, som koordineres med vejrtrækningen. Frigør ophobede spændinger, og bringer kroppen balance. For alle.

Powerfit:

En time med høj energi, god musik og masser af power.
Powerfit er et godt mix af cross, core og hiit. Det er muligt at der kan snige sig lidt boksning ind også.
Alle kan være med

Push:

Holdet henvender sig til dig, der gerne vil tones og styrke hele din krop, men har svært ved at motivere dig selv hertil i maskinerne. Et hold, der giver synlige resultater. Holdet er både for mænd og kvinder, da vi kører tung vægt og få gentagelser.

Seniortræning:

Lettere gymnastiske øvelser, hvor der arbejdes med og uden redskaber for dig over 60 år.

Sixpack Attack:

Intensiv, halv time med udelukkende mavetræning – alle kan være med.

Stabilitets Træning m/Foam Roller

På holdet vil vi træne med Foam Roller og andre redskaber der udfordre din balance og træner din indre styrke.
Derudover vil du øge din mobilitet, mindske muskelømhed og forbedre din restitution.
En foam roller kan hjælpe dig med at løsne op i muskulaturen og forhindre ømhed. Rullen kan bruges til at fjerne en muskelstramhed eller massere såkaldte “trigger points”, som er knuder af ømhed. Grunden til, at mange bruger denne rulle er fordi, man mener at kunne mindske restitutionstiden ved at hjælpe musklerne tilbage til deres normale form.
men kan også generelt øge musklernes fleksibilitet, så du kan klare endnu mere til træning. Holdet er for alle!

Step Begynder/Let/Mellem/Freestyle

Step er for dig, der gerne vil have pulsen op og have det sjovt samtidig med, at der spilles god musik!
Vi har tre forskellige niveauer; Step let/begynder, Step let/mellem og Step mellem.
Vi anbefaler, at man starter med let/begynder, hvis man er helt ny stepper. Her er der
plads til ALLE, og fokus på teknik samt de forskellige typer af trin.
Der laves ny serie d. 1. i hver måned, som kører i ca. 4 uger.
Kom og vær med og giv ikke op, men hæng i, så lover vi, at det bliver nemmere!

Der anvendes stepbænk og belastningen kan varieres ved at ændre bænkens højde. Derfor kan man som moderat stepper stadig blive udfordret!

Stram op:

Stram Op henvender sig til ALLE og er et hold, hvor der er fokus på træning af hele kroppen.
En stor del af timen består af øvelser med elastik og med fokus på balancen.
Timen foregår som udgangspunkt uden brug af supplerende vægt, hvor ens egen kropsvægt i stedet udnyttes.
En time på et niveau for alle, hvor man stadig udfordres og får trænet alle dele af kroppen godt igennem.

Yoga Hatha:

Yoga skaber balance i krop og sind og giver fysisk og psykisk velvære. Yoga giver energi, løser op for spændinger og stress og øger kropsbevidstheden. Undervisningen er baseret på Hatha-yoga – lige fra det bløde og blide til det mere dynamiske og kraftfulde. Mange skavanker og skader kan forebygges eller afhjælpes ved regelmæssig udøvelse af yoga. For alle. Medbring tæppe

Der er også yoga – øvet. Det er til dig, som kender de grundlæggende yogaøvelser og gerne vil udfordres yderligere på smidighed, styrke og balance. De fleste af vores yogahold køre i yogasalen – derfor kan du læse mere der.


Junglesportsalen

Slyngetræning er en træningsmetode, der giver dig en unik mulighed for at træne både den indre stabilitetsmuskulatur og den ydre bevægelsesmuskulatur på én gang. Træningen foregår i slynger og er for alle uanset alder og træningsniveau, ligesom deres design gør dem både brugervenlige og komfortable. Du bruger din egen krop som modstand, så niveauet justeres automatisk til dig og sikrer dermed optimalt træningsudbytte. Det er en både sjov, udfordrende og meget effektiv træningsform, der giver dig synlige resultater selv med en mindre indsats.

Du kan både anvende Junglesport udstyret til selvtræning eller du kan deltage på vores hold. Undervisningen forestås enten af uddannede instruktører eller af Aut. Fysioterapeuter.

Fysio Træning (v. Aut. Fysioterapeut):

På denne træningstime er underviseren Aut. Fysioterapeut
Har du skader eller skavanker, vil der i højere grad blive taget højde for dette på dette hold.

Yogasalen

Body Flow (Les Mills):

Hvis du er til yoga og pilates!
Timen kombinerer øvelser fra Yoga, Pilates og Tai Chi.
Vi træner balancen og laver coretræning.
Holdet medvirker til at øge kropsbevidstheden, styrker krop og sind, reducerer stress og løsner op for spændinger.
Alle kan deltage på dette hold. Timen er et konceptprogram og ændres ca. hver 3. måned.

Mindfullness

Mindfullness for alle med evt. kombination af saunagus!!
Mindfullness kl. 17.15 og evt. Saunagus kl. 18.15.
Ønsker at styrke din evne til at stoppe op og skabe ro og nærvær i din hverdag.
Det er også for dig der vil forebygge stress og lære Mindfulness og dens redskaber at kende.
Der vil være en blanding af mindfulle øvelser og meditationer
Hvis du vælger begge hold vil du få ialt 1,5 times ren forkælelse, hvor du kommer helt ned i gear og lærer at lytte til dig selv og din krop.
I saunagusen vil du med dufte, varme/kulde påvirkning, udfordre din udholdenhed og tålmodighed og du vil opleve ekstrem påvirkning af alle dine sanser.

Pilates:

Holdet er perfekt til dig der gerne vil forbedre din kropsholdning, blive mere smidig og få en bedre stabilitet. Vores dygtige instruktører som er uddannede fysioterapeuter, guider dig igennem timen, der består af en række alsidige dynamiske øvelser, der laves med kontrollerede og flydende bevægelser. Der er fokus på åndedrættet, der bruges til at aktivere mavemusklerne i øvelserne.

Kombination af styrketræning og smidighedsøvelser, som koordineres med vejrtrækningen. Frigør ophobede spændinger, og bringer kroppen balance. For alle.

Yoga Hatha

Yoga skaber balance i krop og sind og giver fysisk og psykisk velvære. Yoga giver energi, løser op for spændinger og stress og øger kropsbevidstheden. Undervisningen er baseret på Hatha-yoga – lige fra det bløde og blide til det mere dynamiske og kraftfulde. Mange skavanker og skader kan forebygges eller afhjælpes ved regelmæssig udøvelse af yoga. For alle. Medbring tæppe

Yoga Hatha Øvet

Det er til dig, som kender de grundlæggende yogaøvelser og gerne vil udfordres yderligere på smidighed, styrke og balance.

Yoga For Alle:

Yoga skaber balance mellem krop, sind og sjæl. Yoga bliver ofte forbundet med de fysiske stillinger (asanas), men er i ligeså høj grad en spirituel praksis henimod et liv i mere balance. Nogle mennesker har meget gavn af meditation og åndedrætsøvelser, mens andre hælder til en overvejende fysisk og bevægelsesorienteret udfoldelse.  Yoga giver fysisk og psykisk velvære, energi, løser op for spændinger og stress og øger kropsbevidstheden. Medbring tæppe.

Yoga Yin:

Yoga skaber balance i krop og sind og giver fysisk og psykisk velvære. Yoga giver energi, løser op for spændinger og stress og øger kropsbevidstheden.

Yin yoga er en blid form for yoga – hvor vi er i stillingerne 3-5 min. Der er fokus på åndedrættet og på den måde giver man slip på spændinger i kroppen og strukket bindevævet. Alle kan deltage. Medbring tæppe


Multifunktionel Crossfit sal

Calisthenics:

Kropsvægt træning med assisterende øvelser med vægt, der er med til at styrke og mobilisere dine muskler.
Et godt hold for dig, der gerne vil blive mere udholden, fit og æstetisk.
Holdet er for alle på alle niveauer

Coretræning:

30 min. styrketræning primært rettet mod kroppens center: mave- og rygmusklerne.
Kinesis-udstyr som bosu, bold m.v. kan anvendes i træningen for at opnå bedre balance og koordination.
Over- og underkrop trænes sekundært. Alle kan være med.

Cross For Alle/Advanced:

Træning med høj intensitet, stor variation og funktionelle bevægelser. Kroppen trænes skiftevis langsomt – hurtigt, tungt – let og mange – få gentagelser. Du forbedrer din styrke og kondition. Der benyttes fx sandsække og sjippetorve. Alle kan være med, men det er hård træning, og det forventes, at du kan presse dig selv. Foregår udelukkende i Cross-rummet i kælderen.
Der findes Cross For alle hvor alle er velkommen uanset alder og niveau og der tages hensyn til evt. skavanker.
Cross Advanced er mere intensivt og her forventes at du har gået en del til Cross og ikke er skadet.

Fysio Træning:

På denne træningstime er underviseren Aut. Fysioterapeut
Har du skader eller skavanker, vil der i højere grad blive taget højde for dette på dette hold.

Senior Cross:

Til den rutinerede senior som gerne vil udfordre sig selv lidt mere. Senior cross er en lettere udgave af alm cross. Der er fokus på styrke og core men der kan også snige sig lidt kondi og cardio træning ind også.

Cykelsalen

Aktivt Velværes cykelsystem er et unikt system, som kun findes ganske få steder i Danmark!
Du skal have været med på Begynder Cykling for at føle dig rustet til de andre timer.

Her kører vi på e-Tenzorcykler, som er baseret på patenteret teknologi fra Aalborg Universitet og udviklet i samarbejde med Chris MacDonald. Modstandsmæssigt set svarer disse cykler til udendørs cykling, ligesom det er muligt at kombinere personligt handicap, gear (belastning) og kadence. Dette giver den optimale træning uanset om du er motionist eller top atlet. Desuden kan du med disse cykler holde øje med din reaktion i hjertefrekvensen angivet i procent af din maksimale puls. På eTenzor cyklerne kører vi Synergy Cykling programmer, som viser færdige ”køreplaner” for hver undervisningstime. Programmerne er udviklet af fysioterapeuter og fysiologer.

HUSK: man må ikke reservere sig en cykel. – vi gør opmærksom på at eventuelle håndklæder, flasker og sko vil blive fjernet end til 1 time før holdstart. Dette gør vi for at give alle vores medlemmere de samme muligheder for at benytte sig af vores cykler og hold.

Duatlon:

Holdet er en multisportsgren bestående af cykling og løb
Her cykler man i 1 time i spinningslokalet og derefter løber man udendørs 30 min.
(man kan dog godt nøjes med at cykle hvis man ikke vil løbe bagefter)

Fitness Cykling:

Timen er for dig, hvor fokus ligger på musik og DIG! Timen vægter en god intensitet og henvender sig derfor til begyndere og let øvede – men også til garvede “spinnere”, da timen er fuld af udfordringer for både puls og ben.

Fredagsrock cykling:

-Så er det weekend!!
På Fredagsrock skruer vi en ekstra gang op for musikken og vælger en “Rock playliste” – her er der dømt fest og farver. Timen er for dig, hvor fokus ligger på musik og DIG! Timen vægter en god intensitet og henvender sig derfor til begyndere og let øvede – men også til garvede “spinnere”, da timen er fuld af udfordringer for både puls og ben.

Intro-Cycling:

På INTRO-cycling bliver du introduceret til E-tenzorcyklerne! Du får indstillet cyklen så den passer til dig og får mulighed for at prøve at køre efter et program. Efter INTRO-cycling er du klar til at deltage på de forskellige cykel-hold i Aktivt velvære men du kan deltage på dette hold indtil du føler dig sikker nok.

Intro eller ene time til E-Tenzor cykling
Ønsker du at komme i gang med E-Tenzor cykling, men har ikke mulighed for at deltage på vores Intro timer – eller ønsker en ene time – så kan du booke en personlig træner til at forestå introduktionen til dette cykelkoncept.

Journey Cykling:

The Journey – cykel med ”underholdning”
Konceptet er et visuelt system, der præsenterer et komplet overblik over træningen på en sjov og motiverende måde.
Vi kører til fed musik, og med et program, der vises på storskærm.
Opbygningen af programmerne er med god variation og vi ser det aktuelle program i forskellige ”biograf” opsætninger og køre med film som tager udgangspunkt i henholdsvis jord, vand, luft, skov osv.

Senior Cykling:

Denne time er stadig 1. level af vores eTenzor system, men er særligt for seniorer. Lydniveauet er lavere og atmosfæren stille og rolig.

Tempo Cykling:

Timen henvender sig til de medlemmer, hvor højt tempo, intensitet og energi er nøgleord. Hav gerne prøvet Fitness Cycling inden du kaster dig ud i en tempo-time, så der er styr på både krop og teknik.

Watt Cykling:

Watt er et træningsværktøj og watt måleren findes allerede på cyklen, så når du først er igang, er det super let at arbejde med.
Watt cykling er for alle og måske især dig, der er vild med at træne effektivt og synes, at det er ret sjovt, at følge med i, hvor mange kræfter, du faktisk får ud i pedalerne. Den direkte feedback gør, at du kan styre intensiteten langt bedre. Timen er for dig, der er lettere øvet/øvet på cykel i AV og/eller du cykeltræner ude.


Løbehold

I Aktivt Velvære oplever vi  i stigende grad løbere, der efterspørger råd og vejledning til at forbedre løbetider og teknik. Aktivt Velvære ønsker at imødekomme denne efterspørgsel og arbejder målrettet mod at give løbere de optimale betingelser for at blive bedre løbere.

Klaus og Rasmus, der er er instruktører på holdet, er et par erfarne herrer indenfor løb. De ved, hvor vigtigt teknik og styrke er, når man vil udvikle sig som løber. Derfor bliver der både trænet en bred vifte af teknikker, interval, samt løb på bane, vej og skov. Der vil være plads til alt fra den hardcore- løber til motionisten, som først lige er begyndt at løbe.

Tilmelding til løbehold, skal foregå enten i onlinebooking eller receptionen.

  • Mødetidspunkt: Torsdag kl. 17.30-18.30 & lørdag  i de lige uger Skovløb kl. 08.15-09.45
  • Instruktører: Rasmus Jensen, Klaus Jensen og Mette Riis-Petersen
  • Mødested: I Aktivt Velvære